Na de Brexit gelden de UK keuringen van Stoomketels niet meer in de EG. Dat gaf dus problemen om de vele prachtige stoommachines uit Engeland naar ‘Dordt in Stoom’ te halen.

Vinçotte oplossing
Gelukkig heeft de keuringsinstantie Vinçotte en manier gevonden om de Engelse keuringen te controleren naar Nederlandse maatstaven. Een ‘lichte keuring’ bij aankomst in Dordrecht volgt nog nadat de controle uitwijst dat de machines veilig zijn. Vinçotte helpt ‘Dordt in Stoom’ op deze manier fantastisch. Het geeft weer ruimte voor Engelse deelnemers, al zal het voor velen dit jaar te laat zijn.
De eerste twee aanmeldingen zijn inmiddels binnen na het doorlopen van de procedure van Vinçotte.

De eerste 2 UK deelnemers
Thomas Field-Pattison worstelde zich door de papierberg en meldt zijn ‘Nessie’ aan.
“Nessie” is in 1923 gebouwd door Aveling & Porter. Nieuw verkocht aan AM Carmichael van Dunblane. “Nessie’ werd gebruikt voor steentransport waar het in 1931 betrokken was bij een ongeluk waarbij de motor in Loch Ness viel. Het lag vervolgens 60 jaar in Loch Ness totdat het werd gered en gerestaureerd.  Nu vrijwel zeker te zien in Dordrecht op 21 en 22 Mei tijdens ‘Dordt in Stoom’.

Ook Peter Turvey gaf niet op en heeft nu de toestemming om naar ‘Dordt in Stoom’ te komen met zijn Stanley Model 607 Steam Car, gebouwd in 1914. De stoomauto zal door het centrum van Dordrecht gaan rijden, met als standplaats de Kuipershaven/Vlak.
Deze auto verliet de Stanley fabriek in Newton, Massachusetts, Verenigde Staten, op 15 mei 1914, en werd geleverd aan een eigenaar in Ierland, waarschijnlijk de graaf van Antrim. De prijs van 1914 was ongeveer £ 32.250 tegen de huidige waarden. Een Ford Model T verkocht voor het equivalent van £ 12.200. Het is een van de 12 overlevenden uit een productierun van 106. 3 zijn in het VK en de rest in de VS. In 1950 was de auto eigendom van Henry Brown, rector van Ballygalley, County Antrim. In 1951 werd het verkocht aan Harold Smith uit Leicester. De huidige eigenaren, Peter & Patricia Turvey van Marlborough, kochten het in het voorjaar van 2001 en na een uitgebreide restauratie was de auto in september 2012 weer op de weg.