Stoomboten 2018-05-19T12:42:23+00:00

Stoomboten

(STOOM-) BOOT – BEZICHTIGING Locatie: Merwekade / Kuipershaven / Wolwevershaven / Rietdijkshaven
Deelnemende schepen
Entree: Stoomrondje Dordt of los kaartje
Voor meer informatie: www.stoomvaart.nl

STOOMBOOTRONDVAART
Locatie: Merwekade
Laatste afvaart 17.30 u

Duur rondvaart: ± 30 minuten
Entree: Stoomrondje Dordt of los kaartje

* Toegang voor bezoek aan boord van hieronder genoemde schepen met een sterretje achter de naam kost een los kaartje of met dagpas ‘Stoomrondje Dordt’.

De volgende schepen en ander drijvend materiaal nemen deel aan AD Dordt in Stoom:     

ADELAAR (BEVERWIJK)
Gebouwd in 1925 bij scheepswerf Hubertina te Haarlem. Lengte: 20,60 m, machine: triple expansie, kolenstook.

DE BALDER VL92 – ZEILLOGGER
Gebouwd in 1912 bij scheepswerf De Jong in Vlaardingen. Is één van de weinige haringzeilloggers die nog bestaan. Lengte: 29 m en breedte: 5,50 m, kromhoutmotor 100 pk (1930).

PIETER BOELE (DORDRECHT)
Gebouwd in 1893 bij Scheepswerf De wed. Boele te Slikkerveer; laatste Rijnstoomsleper. Meer dan 30 jaar in beheer bij de Stichting Dordt in Stoom. Wordt met behulp van vrijwilligers in een bedrijfsvaardige staat gehouden. Lengte 30,95m, machine: triple expansie, oliestook.

MS BERNISSE
Houten mijnenveger. Vroeger in dienst van de Belgische Marine. Lengte 44.00 m, 2 separate motoren type GM 8-268A diesel.

CHRISTIAAN BRUNINGS (AMSTERDAM)
Gebouwd in 1900 door Jan Meursing te Amsterdam. Lengte: 31,25 m, machine: compound, kolenstook.

DOCKYARD III
Gebouwd in 1941 bij de Rotterdamse Droogdok Mij. Lengte: 25,06 m, machine: Lentz kleppenmachine, oliestook.

DOCKYARD V (ROTTERDAM)
Gebouwd in 1942 bij de Rotterdamse Droogdok Mij. Lengte: 25,06 m, machine: Lentz kleppenmachine, oliestook.

DOCKYARD IX
Gebouwd in 1940 bij de Rotterdamse Droogdok Mij. Lengte: 25,06 m, machine: Lentz kleppenmachine, oliestook.

ELFIN* (WORMERVEER)
Gebouwd in 1933 bij J. Samuel White, Isle of Wight, als torpedojager bergingsvaartuig voor de Engelse Marine. Het grootste zeegaande stoomschip van Nederland. Lengte: 33.00 m, machine: 2x compound, oliestook.

BAGGERMOLEN FRIESLAND* (SLIEDRECHT)
Stoombaggermolen gebouwd in 1936 bij Holthuis te Veendam. Lengte 25.72 m, emmerinhoud 220 liter, machine: liggende compound, oliestook. Baggermuseum Sliedrecht.

FURIE* (MAASSLUIS)
Gebouwd in 1916 door scheepswerf G&H Bodewes te Martenshoek. Lengte 30.28 m, machine: triple expansie, oliestook.

GRAANELEVATOR 19* (ROTTERDAM)
Gebouwd in 1926 als drijvende stofzuiger om graan uit zeeschepen op te zuigen. De Graanelevator heeft een 2 cilinder compound stoommachine.

HEIBOK 4 (SCHIEDAM)
Stoomheistelling gebouwd in 1916 te Sliedrecht. Lengte 16,60 m, machine: liggend, staande ketel kolenstook.

HERCULES (SCHIEDAM)
Gebouwd in 1915 bij scheepswerf G&H Bodewes te Martenshoek. Lengte: 21,70 m, machine: compound, kolenstook.

HUDSON* (MAASSLUIS)
Het is de enige vooroorlogse zeesleper die nog in Nederland bestaat, nu in gebruik als museumschip. Demonstratie aan boord.

HUGO
Gebouwd in 1929 voor Duitse opdrachtgevers door C.V. Scheepswerf en Machinefabriek v/h
Botje & Ensing & Co te Groningen (bouwnr. 189). Lengte: 18,50 m, machine: kolenstook.

MS JANSJE
De beurtvaarder geeft demonstraties in het laden en lossen met een zgn laadboom. Gebouwd in 1900 door Pannevis te Alphen a/d Rijn. Type: Beurtvaarder. Lengte: 22.20 m, machine: G.M. 110 pk.

MAARTEN (LEEUWARDEN)
Gebouwd in 1926 door v/d Werf te Deest. Lengte: 19,46 m, machine: triple expansie, oliestook.

ROEK (ENKHUIZEN)
Gebouwd in 1930 door werf de Maas van der Windt te Vlaardingen. Lengte: 20,25 m, machine: triple expansie, oliestook.

SCHEELENKUHLEN (ZAANDAM)
Gebouwd in 1927 bij scheepswerf Johan Oelkers in Hamburg. Lengte: 21,40 m, machine: compound, kolenstook.

GEORGE STEPHENSON
Gebouwd in 2014 door Faas Strik uit ‘s-Gravenzande. Combinatie van nieuw casco met onderdelen en elementen van stoomschepen uit het verleden. Lengte: 26 m. 2 machinekamers: 1 Crabtree-Compound stoommachine en 1 acht cilinder Gardner dieselmotor, gebouwd in 1976.

JAN DE STERKE (GORINCHEM)
Gebouwd in 1913 door C.W. van Straaten en v.d. Brink te ’s-Gravenhage. Lengte: 14,37 m, machine: compound, kolenstook.

VOLHARDING 1 (ROTTERDAM)
Gebouwd in 1929 door de werf De Hoop te Neder-Hardinxveld. Lengte: 20,25 m, machine: triple expansie, kolenstook.

WILHELMINA (KATWIJK)
Originele Katwijker binnenschuit uit 1915 gebouwd door De Hoop te Leiderdorp, gebruikt als overslagschip. Lengte: 24,55 m, machine nu 6 cilinder Ford, 120 pk.

Y8122 (DEN HELDER)
Gebouwd in 1936 door de Rijkswerf Willemsoord. Lengte: 17,42 m, machine: compound, oliestook.

Hoofdsponsors AD Dordt in Stoom 2018:
AD – Algemeen Dagblad + sponsors:

Gemeente Dordrecht
AD - Algemeen Dagblad
AA Lease
Ames
Bezemer
Dolderman
Dordrecht Marketing
DuPont de Nemours
Kemper en van Twist
Kooiman Marine Group
Van Pelt Ontwikkelt
Promotie Ondernemers Binnenstad Dordrecht
Zeehavenbedrijf Dordrecht