Stoomboten

(STOOM-) BOOT – BEZICHTIGING Locatie: Merwekade / Kuipershaven / Wolwevershaven / Rietdijkshaven
Deelnemende schepen
Entree: Stoomrondje Dordt of los kaartje
Voor meer informatie: www.stoomvaart.nl

STOOMBOOTRONDVAART
Locatie: Merwekade
Laatste afvaart 17.30 u

Duur rondvaart: ± 30 minuten
Entree: Stoomrondje Dordt of los kaartje

* Toegang voor bezoek aan boord van hieronder genoemde schepen met een sterretje achter de naam kost een los kaartje of met dagpas ‘Stoomrondje Dordt’.

De volgende schepen en ander drijvend materiaal nemen deel aan Dordt in Stoom:     

AdelaarADELAAR (BEVERWIJK)
Gebouwd in 1925 bij scheepswerf Hubertina te Haarlem. Lengte: 20,60 m, machine: triple expansie, kolenstook.

PIETER BOELEPIETER BOELE (DORDRECHT)
Gebouwd in 1893 bij Scheepswerf De wed. Boele te Slikkerveer; laatste Rijnstoomsleper. Meer dan 30 jaar in beheer bij de Stichting Dordt in Stoom. Wordt met behulp van vrijwilligers in een bedrijfsvaardige staat gehouden. Lengte 30,95m, machine: triple expansie, oliestook.

CHRISTIAAN BRUNINGSCHRISTIAAN BRUNINGS (AMSTERDAM)
Gebouwd in 1900 door Jan Meursing te Amsterdam. Lengte: 31,25 m, machine: compound, kolenstook.

DOCKYARD VDOCKYARD V (ROTTERDAM)
Gebouwd in 1942 bij de Rotterdamse Droogdok Mij. Lengte: 25,06 m, machine: Lentz kleppenmachine, oliestook.

DOCKYARD IX

DOCKYARD IX
Gebouwd in 1940 bij de Rotterdamse Droogdok Mij. Lengte: 25,06 m, machine: Lentz kleppenmachine, oliestook.

BAGGERMOLEN FRIESLANDBAGGERMOLEN FRIESLAND* (SLIEDRECHT)
Stoombaggermolen gebouwd in 1936 bij Holthuis te Veendam. Lengte 25.72 m, emmerinhoud 220 liter, machine: liggende compound, oliestook. Baggermuseum Sliedrecht.

FURIEFURIE* (MAASSLUIS)
Gebouwd in 1916 door scheepswerf G&H Bodewes te Martenshoek. Lengte 30.28 m, machine: triple expansie, oliestook.

GabrielleGABRIELLE
Gebouwd in 1903 bij Gebr. Wiemann in Brandenburg (bouwnr. 33). Lengte: 19,50 m, machine: 125 pk, Stoom.

GRAANELEVATOR 19GRAANELEVATOR 19* (ROTTERDAM)
Gebouwd in 1926 als drijvende stofzuiger om graan uit zeeschepen op te zuigen. De Graanelevator heeft een 2 cilinder compound stoommachine.

HEIBOK 4HEIBOK 4 (SCHIEDAM)
Stoomheistelling gebouwd in 1916 te Sliedrecht. Lengte 16,60 m, machine: liggend, staande ketel kolenstook.

HERCULESHERCULES (SCHIEDAM)
Gebouwd in 1915 bij scheepswerf G&H Bodewes te Martenshoek. Lengte: 21,70 m, machine: compound, kolenstook.

HUGOHUGO
Gebouwd in 1929 voor Duitse opdrachtgevers door C.V. Scheepswerf en Machinefabriek v/h
Botje & Ensing & Co te Groningen (bouwnr. 189). Lengte: 18,50 m, machine: kolenstook.

MS JansjeMS JANSJE
De beurtvaarder geeft demonstraties in het laden en lossen met een zgn laadboom. Gebouwd in 1900 door Pannevis te Alphen a/d Rijn. Type: Beurtvaarder. Lengte: 22.20 m, machine: G.M. 110 pk.

HIJSBOK JUNO
De Juno is een ex-stoomhijsbok die nog steeds in gebruik is, niet meer onder stoom maar alle machines staan nog wel aan dek. Deze bok heeft ook het Straatman-schroevendok weer op zijn plek gezet na restauratie.

MaartenMAARTEN (LEEUWARDEN)
Gebouwd in 1926 door v/d Werf te Deest. Lengte: 19,46 m, machine: triple expansie, oliestook.

MaashavenMAASHAVEN
Gebouwd in 1915 bij P. Smit Jr. NV in Rotterdam (bouwer. 262). Lengte: 12,05 m, machine: ex stoomboot, origineel uiterlijk.

NoordzeeNOORDZEE
Gebouwd in 1922 bij Janssen & Schmilinsky in Hamburg. Lengte: 22,52 m, machine: stoomketel.  Na 12 jaar weer terug in Dordt in Stoom.

RoekROEK (HARDERWIJK)
Gebouwd in 1930 door werf de Maas van der Windt te Vlaardingen. Lengte: 20,25 m, machine: triple expansie, oliestook.

SCHEELENKUHLENSCHEELENKUHLEN (ZAANDAM)
Gebouwd in 1927 bij scheepswerf Johan Oelkers in Hamburg. Lengte: 21,40 m, machine: compound, kolenstook.

JAN DE STERKEJAN DE STERKE (GORINCHEM)
Gebouwd in 1913 door C.W. van Straaten en v.d. Brink te ’s-Gravenhage. Lengte: 14,37 m, machine: compound, kolenstook.

SuccesSUCCES
Gebouwd in 1908 bij Huiskens & van Dijk in Dordrecht. Lengte: 21,38 m, machine: oliestook.

VOLHARDING 1VOLHARDING 1 (ROTTERDAM)
Gebouwd in 1929 door de werf De Hoop te Neder-Hardinxveld. Lengte: 20,25 m, machine: triple expansie, kolenstook.

WILHELMINAWILHELMINA (KATWIJK)
Originele Katwijker binnenschuit uit 1915 gebouwd door De Hoop te Leiderdorp, gebruikt als overslagschip. Lengte: 24,55 m, machine nu 6 cilinder Ford, 120 pk.

En in de Riedijkshaven liggen nog diverse sleepboten o.a. enkele varend erfgoed:

  • Assistent
  • Billie
  • David
  • Dilles
  • Hoop
  • Lambert
  • Maas
  • Poolster
  • Rv29
  • Triton

Riedijkshaven sleepboten

Bedankt!

Dordt in Stoom 2022 is georganiseerd door de Stichting Dordt in Stoom en vooral mogelijk gemaakt met de steun van:

AA Lease
Ames
Bezemer Group Holland
Dordrecht Marketing
DuPont de Nemours
Jumbo food markt
Kooiman Marine Group
Mobi Groep bv
Promotie Ondernemers Binnenstad Dordrecht
Rijnmond Logistics
Van der Wees
Koninklijke van Twist
Sponsor Zeehaven Bedrijf Dordrecht - Stevedores

Boskalis Baggerbedrijf
Dolderman
HVC Dordrecht
LGI Logistics Group Netherlands
Neptune Marine Services
Netwerk
Van der Straaten Aannemingsbedrijf
Waterbus/Blue Amigo


AESensors, Aksa Power Generation Europe, Baggerbedrijf De Boer, Bunkerstation Delta Dordrecht, Collé Rental & Sales, Duurzaamheidsfabriek, Hef en Hijs Dordrecht, Heijne Rijen, Horeca Binnenstad (Café Groothoofd, Café Rest. Jongepier, Downtown Dordrecht, Klandermuelen, Café Rest. Merz, Finn’s Dordrecht, Lef Dordrecht, Rest. ’t Magazijn, ’t Bevertje, Heeren van de Vis (markt), Erica Bloemenkraam, Harry’s Notenbar)), Krohne Altometer, Lexlab, Cinema The Movies Dordrecht, Noppen Loodgietersbedrijf, De Ruiter Staalkabel, Van Pelt Ontwikkelt, De Vries Werkendam, Zock Design, ZPress,

bedrijven, organisaties en privépersonen, die bijdragen aan de Shantymuziek, de Vlootschouw, de deelnemers aan de Vlootschouw en last but not least …

de Dordtse Reddingsbrigade, de vele vrijwilligers en de inwoners van de binnenstad die hun medewerking verlenen!