Stoomboten Dordt in Stoom 2024

(STOOM-) BOOT – BEZICHTIGING Locatie: Merwekade / Kuipershaven / Wolwevershaven / Rietdijkshaven
Deelnemende schepen
Entree: Stoomrondje Dordt of los kaartje
Voor meer informatie: www.stoomvaart.nl

STOOMBOOTRONDVAART
Locatie: Merwekade
Laatste afvaart 17.30 u

Duur rondvaart: ± 30 minuten
Entree: Stoomrondje Dordt of los kaartje

De volgende schepen en ander drijvend materiaal nemen deel aan Dordt in Stoom:     

AdelaarADELAAR (BEVERWIJK)
Gebouwd in 1925 bij scheepswerf Hubertina te Haarlem. Lengte: 20,60 m, machine: triple expansie, kolenstook.

PIETER BOELEPIETER BOELE (DORDRECHT)
Gebouwd in 1893 bij Scheepswerf De wed. Boele te Slikkerveer; laatste Rijnstoomsleper. Meer dan 30 jaar in beheer bij de Stichting Dordt in Stoom. Wordt met behulp van vrijwilligers in een bedrijfsvaardige staat gehouden. Lengte 30,95m, machine: triple expansie, oliestook.

CHRISTIAAN BRUNINGSCHRISTIAAN BRUNINGS (AMSTERDAM)
Gebouwd in 1900 door Jan Meursing te Amsterdam. Lengte: 31,25 m, machine: compound, kolenstook.

ChallengeCHALLANGE (UK)
Gebouwd in 1931 door Alexander Hall & Co. Ltd uit Aberdeen. Machine: 1100 pk triple expansie met ketel van Palmer’s Shipbuilding & Iron Co. Ltd uit Hebburn. Laatste overgebleven grote speciaal gebouwde stoomsleepboot voor de Theems, zal na Dordt in Stoom doorreizen naar Normandiëvoor de 80ste herdenking van D-Day.

 DOCKYARD III (Bruinisse)
Gebouwd in 1940 bij de Rotterdamse Droogdok Mij. Lengte: 25,06 m, machine: Lentz kleppenmachine, oliestook.
Te bezichtigen op het groothoofd, toegang met een los kaartje a €3,50 of gratis op vertoon van een Stoomrondje.

DOCKYARD IX
DOCKYARD IX
Gebouwd in 1940 bij de Rotterdamse Droogdok Mij. Lengte: 25,06 m, machine: Lentz kleppenmachine, oliestook.

GRAANELEVATOR 19ELEVATOR 19* (ROTTERDAM)
Gebouwd in 1926 als drijvende stofzuiger om graan uit zeeschepen op te zuigen. De Graanelevator heeft een 2 cilinder compound stoommachine. Laatste stoomgraanzuiger ter
wereld en volledig gerestaureerd, te bezichtigen op de Merwekade.

BAGGERMOLEN FRIESLANDBAGGERMOLEN FRIESLAND* (SLIEDRECHT)
Stoombaggermolen gebouwd in 1936 bij Holthuis te Veendam. Lengte 25.72 m, emmerinhoud 220 liter, machine: liggende compound, oliestook. Baggermuseum Sliedrecht. Te bezichtigen op de Kuipershaven.

FURIEFURIE* (MAASSLUIS)
Gebouwd in 1916 door scheepswerf G&H Bodewes te Martenshoek. Lengte 30.28 m, machine: triple expansie, oliestook. Te bezichtigen op het Groothoofd.

GoudvischGoudvisch (Schiedam)
Gebouwd in 1913 bij scheepswerf Botje, Ensing & Co te Groningen, bouwnummer 140, lengte 12,60 m, breedte 3,30 m, diepte 1,60 m. De oudst werkende scheepsstoomketel in Nederland. Ondanks het 11-jaar durende restauratieproject is de stoomsleepboot nog niet helemaal klaar maar kunnen we haar met trots tonen aan het publiek.

HEIBOK 4HEIBOK 4 (SCHIEDAM)
Stoomheistelling gebouwd in 1916 te Sliedrecht. Lengte 16,60 m, machine: liggend, staande ketel kolenstook. Te bezichtigen op de Kuipershaven.

HERCULESHERCULES (SCHIEDAM)
Gebouwd in 1915 bij scheepswerf G&H Bodewes te Martenshoek. Lengte: 21,70 m, machine: compound, kolenstook.

HUGOHUGO (Dordrecht)
Gebouwd in 1929 voor Duitse opdrachtgevers door C.V. Scheepswerf en Machinefabriek v/h
Botje & Ensing & Co te Groningen (bouwnr. 189). Lengte: 18,50 m, machine: kolenstook.

MaartenMAARTEN (LEEUWARDEN)
Gebouwd in 1926 door v/d Werf te Deest. Lengte: 19,46 m, machine: triple expansie, oliestook.

NoordzeeNOORDZEE
Gebouwd in 1922 bij Janssen & Schmilinsky in Hamburg. Lengte: 22,52 m, machine: stoomketel.

RoekROEK (HARDERWIJK)
Gebouwd in 1930 door werf de Maas van der Windt te Vlaardingen. Lengte: 20,25 m, machine: triple expansie, oliestook.

SCHEELENKUHLENSCHEELENKUHLEN (ZAANDAM)
Gebouwd in 1927 bij scheepswerf Johan Oelkers in Hamburg. Lengte: 21,40 m, machine: compound, kolenstook.

JAN DE STERKEJAN DE STERKE (GORINCHEM)
Gebouwd in 1913 door C.W. van Straaten en v.d. Brink te ’s-Gravenhage. Lengte: 14,37 m, machine: compound, kolenstook.

VOLHARDING 1VOLHARDING 1 (ROTTERDAM)
Gebouwd in 1929 door de werf De Hoop te Neder-Hardinxveld. Lengte: 20,25 m, machine: triple expansie, kolenstook.

Diverse historische schepen en vaartuigen zijn aangemeerd in de Wolwevershaven, in de Riedijkshaven, aan het Groothoofd, aan de Merwekade en aan de Buiten Walevest.

AlpheccaAlphecca ex-havensleper (Rotterdam), Riedijkshaven

ElbeElbe (Maassluis) zeesleper te bezichtigen op de Merwekade, toegang met een los kaartje à €3,50 of gratis op vertoon van een Stoomrondje.

Jansje (Beurtvaarder, Maassluis) Wolwevershaven

Hijsbok Juno (ex stoomhijsbok, Sleeuwijk) nog steeds ingezet, niet meer op stoom maar op lucht, heeft het Straatman schroevendok op zijn plek gehesen na restauratie. Te bezichtigen op het Groothoofd.

MerwestroomMerwestoom (Rijswijk) onderzoeksvaartuig Rijkswaterstaat te bezichtigen op de Buiten Walevest, gratis.

LimburgiaLimburgia Riedijkshaven

Piet Hein Piet Hein ex-jacht van Koninklijke familie (Rotterdam), Riedijkshaven

RV29RV29 (Geniemuseum Vught), Riedijkshaven

SteenbankSteenbank (Maassluis) havensleepboot, te bezichtigen op de Merwekade naast de Elbe, toegang met een los kaartje à €3,50 of gratis op vertoon van een Stoomrondje.

WilhelminaWilhelmina (Steilsteven Katwijker) Wolwevershaven

Zr.Ms. Luymes van de Kon. Marine, Buiten Walevest, gratis.
Na lange afwezigheid weer een vaartuig van de Koninklijke Marine!
De hoofdtaak van hydrografische opnemingsvaartuigen is het in kaart brengen van veranderingen in de zeebodem en de vaarwegen daarin. De opnemingsvaartuigen worden voortgestuwd door elektromotoren. De elektriciteit komt van Caterpillar Acert 1240 KW (1564Pk) dieselgeneratoren. Deze voorzien ook het z.g. “hotelbedrijf” aan boord van elektriciteit.
Lengte 81.4 meter, breedte 13.1 meter, diepgang 4.5 meter.
Voortstuwing 1240 Kw (dieselelektrisch), waterverplaatsing 1912 ton.
Bemanning ca. 23, in dienst sinds 2004, Navo-aanduiding A803

…. en nog een aantal historische sleepboten zullen aanmeren in de Riedijkshaven.

Riedijkshaven sleepboten