Deze Stoomtractor is gebouwd in opdracht van het Duitse leger gedurende de Eerste Wereldoorlog. Het is zogenaamd EM type (Einheits Machine) die door diverse bedrijven, waaronder MAN en Hanomag zijn gebouwd. De gigantische kanonnen, beter bekend als de “Dikke Bertha’s” werden door deze stoomtractoren naar het front gesleept op 5 wagens. Een granaat woog maar liefst 850 Kg!

Deze Stoomtractor is na de Eerste Wereldoorlog in Letland terecht gekomen en heeft daar op een landbouwbedrijf gewerkt. Wij hebben de tractor in 2001 in Letland gekocht. Volledig versleten, maar wel compleet.

Wij, dat is de Vereniging tot Behoud van Stoomwerktuigen in Nijkerk. Een groep van rond de 10 mensen, die enthousiast zijn van stoom. In de periode 2002 – 2011 hebben we de Stoomtractor volledig gerestaureerd. Ze heeft van ons de naam “De Majoor” gekregen tijdens een kleine ceremonie in april 2011, als afsluiting van de restauratieperiode van acht en een half jaar.

Alles is onder handen genomen, tot in de kleinste details. De stoomketel is gedeeltelijk vernieuwd, alle tandwielen zijn nieuw gemaakt, nieuwe zuigers, lagers, assen, teveel om op te noemen. Maar het resultaat mag er zijn, de Stoomtractor loopt weer als nieuw en ze ziet er prachtig uit.

De Stoomtractor heeft 2 cilinders, die beide op hoge druk stoom werken (12 Bar). Er zijn 2 versnellingen, de eerste tot 4 Km per uur en de tweede tot ongeveer 10 Km per uur. De rubbers op de voor en achterwielen zijn niet origineel, maar door ons aangebracht. Dat kan ook niet anders, met ijzeren wielen beschadig je de weg waarop je rijdt en op asfalt, maar zeker op klinkers, gaat de machine vreselijk te keer zonder rubbers.

Hoeveel Pk heeft de Stoomtractor? Dat is moeilijk te zeggen, omdat een stoommachine niet is te vergelijken met een verbrandingsmotor. Ga er maar van uit dat alles wat een landbouwtractor van 80 Pk van z’n plek kan krijgen ook door deze Stoomtractor kan worden getrokken.

We stoken zowel op hout als kolen, maar als er echt gewerkt moet worden dan moet er op kolen worden gestookt. De actie radius is ongeveer 16 Km. Dan moet er water worden getankt en kolen gebunkerd. Met een riem op het vliegwiel kunnen we ook een zaag of een dorsmachine aandrijven.

We bezoeken jaarlijks een aantal evenementen met deze Stoomtractor. U kunt alles over de restauratie vinden op www.stoomwerkuigen.nl en daar staat ook een overzicht van de evenementen die we dit jaar bezoeken.  Als u meer wilt weten over de Vereniging of de Stoomtractor op uw evenement wilt hebben dan kunt u ons bereiken op het volgende email adres: janvdveen@wxs.nl

Het vervoer van de Stoomtractor gaat op een dieplader. De Vereniging heeft zelf een DAF 95 met een flinke dieplader om van en naar de diverse evenementen te rijden.

Het kost ongeveer ander half uur stoken om de ketel op druk te krijgen.

Sturen gaat met 2 kettingen. Om van volledig links naar rechts te komen moet het stuurwiel 37 maal rond!

Er zijn 2 watertanks, één onder de ketel en de tweede onder de voetplaat.

Achterop staan de 2 kolenbunkers. Deze Stoomtractor is uitgerust met oververhitters. D.w.z. dat de stoom, voordat deze naar de cilinder gaat nog extra wordt verhit. Dat geeft extra vermogen en beperkt het waterverbruik.

Er zijn nog een paar van deze unieke machines op de wereld, waarvan er enkele ook daadwerkelijk kunnen rijden, maar “De Majoor” is de enige in Nederland.