Een kunstwerk van de hand van Jean-Yves Page
Ten tijde van de opening één van de hoogste spoorwegbruggen ter wereld. Met een hoofd overspanning van 220 meter was de brug destijds ook de langste spoorbrug van Frankrijk. Afgezien daarvan was het Viaur viaduct een van Frankrijks hoogstandjes op het gebied van bruggenbouw. Alhoewel de brug op een boog lijkt bestaat het Viaur viaduct in werkelijkheid uit twee exact uitgebalanceerde “hefbomen” die in het midden zijn verbonden door een scharnier. De werkelijke boog ontstaat pas wanneer een trein over het middelste gedeelte van de brug rijdt. De unieke constructie van de brug laat de secties onder invloed van belasting of temperatuurschommelingen krimpen cq uitzetten zonder dat er spanning in de gehele boogconstructie ontstaat.
Omdat Jean-Yves dit project had afgerond is hij intussen weer begonnen met een nieuw project, namelijk met een viaduct over de rivier Le Claps, ook in Frankrijk. Hiervan zijn tot nu tot slechts twee modules gereed.
Ondanks dat het gehele project nog niet klaar is wilde hij de bezoekers deze twee modules niet onthouden. Wij van Dordt in Stoom hebben hiermee dus een primeur voor Nederland.
Om u alvast een indruk te geven hierbij wat afbeeldingen van de reeds gebouwde modules.