Speciaal uit Engeland overgekomen voor Dordt in Stoom 2024 is de Challenge. Na Dordt in Stoom zal ze doorreizen naar Normandië waar ze deelneemt aan de 80e herdenking van D-Day.
Deze sleper is het laatste overgebleven voorbeeld van een grote, speciaal gebouwde stoomsleepboot voor de Theems, waar ze haar hele werkzame leven gestationeerd was, hoewel ze werk uitvoerde tot in Schotland, Nederland, België, Frankrijk en de zuidkust van Engeland. Ze werd in 1931 gebouwd door Alexander Hall & Co. Ltd uit Aberdeen, voor de Elliott Steam Tug Co. Ltd (die haar tot 1950 exploiteerde). Haar 1100 pk sterke stoommachine Triple expansie werd ook gebouwd door Hall, terwijl haar ketel van Palmer’s Shipbuilding & Iron Co. Ltd uit Hebburn was. Ze kende nog twee eigenaren: Ship Towage (London) Ltd (1950-1969) en London Tugs (1969-74).
Dunkirk Little Ships
CHALLENGE was betrokken bij de evacuatie van geallieerde troepen uit Frankrijk in mei en juni 1940. Op 31 mei werkte ze in Duinkerken waar ze tijdens de evacuatie schepen in de haven aanmeerde en de volgende dag sleepte ze kleine vaartuigen naar Duinkerken om troepen te evacueren. Op een gegeven moment sleepte ze een beschadigde torpedobootjager geladen met troepen terug naar de haven. Ze voerde in deze tijd ook taken uit in Dover en assisteerde schepen die betrokken waren bij de operatie in Duinkerken.
Op 3 juli 1944 werd ze beschadigd door een vliegende V1-bom in het Royal Albert Dock en werd ze gerepareerd in Rotherhithe. Gelukkig heeft de hele bemanning het overleefd; enkele granaatscherven zijn nog steeds aanwezig als gevolg van de ontploffing. Na de oorlog bleef ze aan het werk op de Theems.
In 1974 was ze de laatste werkende stoomsleepboot op de Theems en stond ze op het punt te worden gesloopt. Maar gelukkig werd zij verkocht aan St Katharine Yacht Haven vlakbij de Tower Bridge. Negentien jaar heeft ze daar doorgebracht. In 1993 werd ze gered door het restauratiefonds Dunkirk Little Ships Restoration Trust. Met bijzondere inzet van deze stichting hebben ze groot rompwerk uitgevoerd en haar originele kolengestookte stoomketel in 1964 vervangen door een efficiëntere olie gestookte ketel. In 2020 overgenomen door Chris Bannister.
Deze stichting heeft de grote eer om voor dit schip te mogen zorgen en wil haar graag zoveel mogelijk laten zien. Om haar verhaal te delen en mensen te informeren over haar en de grote geschiedenis die zij vertegenwoordigt.