Dordt in Stoom door de jaren heen 3

dis_historie_13-1
pijl rechtsTijdens de eerste Vlootschouw, bij Dordt in Stoom 1985, voeren de Gebroeders Bever (ex Dockyard 3), de Hercules en de Finland voor het Groothoofd. Er waren acht stoomboten te zien.

De Gebroeders Bever was voor het laatst in 1996 in actie en ligt sindsdien in de Wolwevershaven.

Foto: Jens van der Vorm

Terwille van de noodzakelijke inkomsten, was het evenementengebied in de binnenstad afgezet en moesten bezoekers een rijksdaalder toegang betalen. Dat leverde veel commentaar op, vooral in de plaatselijke krant.
Het gemeentebestuur bood daarna aan, om in het vervolg een garantie-subsidie voor de stoomtrein en een evenementenbijdrage van f 10.000,- te verlenen. De Dordtse tolpoorten konden weer verdwijnen.

dis_historie_14

pijl rechtsDeze foto van 30 april 1985 haalde diverse Duitse tijdschriften, omdat deze authentieke combinatie van Duitse loc en Duitse rijtuigen uniek was.
En dat nog wel in Dordrecht … Loc 65 018 van de Stoom Stichting Nederland kan net zo hard vooruit als achteruit rijden. Vanaf de Rondweg bij het Sportpark stoomt ze naar de Merwehal.

Foto: Jens van der Vorm

 

dis_historie_15-1 pijl rechtsOok op 24 mei 1986 was de stoomtrein weer helemaal origineel. Vanuit Munster kwamen, via Oldenzaal, zeven Duitse “Umbau”-rijtuigen naar Dordrecht. In deze samenstelling heeft de locomotief destijds in Duitsland heel veel gereden. En alle ramen konden wijd open, wat op die warme meidag zeer werd gewaardeerd. De trein rijdt op de plaats waar tegenwoordig het station Stadspolders te vinden is.

Foto: Jens van der Vorm

dis_historie_16-1pijl rechtsVanaf de Rondweg werd de stoomtrein in 1988 gefotografeerd, samen met zes rijtuigen die uit Belgie tevoorschijn waren gehaald. Mede door deze kennismaking met de prachtige K1A-rijtuigen, besloot de Stoom Stichting Nederland korte tijd later om zelf deze wagons aan te schaffen.
De Stichting Dordt in Stoom adviseerde en bemiddelde eveneens bij de verwerving van dergelijke rijtuigen voor de toeristische Miljoenenlijn, tussen Kerkrade en Schin op Geul. Daar zijn ze nog steeds te zien, helaas niet allemaal in de originele groene kleur. Maar wat niet is, kan nog komen. Sinds 1988 wordt er bij Dordt in Stoom meestal met deze Belgische eerste klasse-rijtuigen uit de jaren dertig gependeld.

Foto: Jens van der Vorm

dis_historie_17-1 1988

Omdat het jaarlijks organiseren van het evenement plus de exploitatie van de Pieter Boele onvoorstelbaar veel vrije tijd kost van de vrijwilligers, werd besloten om Dordt in Stoom tweejaarlijks te houden. Inmiddels kwamen Ebe Nouwen en Jan van Woensel het bestuur versterken. De meeste bestuursleden van het eerste uur zijn nog steeds in functie.

pijl rechtsMet de paplepel dus. Baanhoekweg. Dordt in Stoom, 1988.

Foto: Jens van der Vorm

 

 

 

 

 

dis_historie_18-1

pijl rechtsBuitengewoon was de komst van de Oostduitse stoomsleper Nordstern uit Brandenburg in mei 1992. Het schip is gebouwd in 1902.

De bemanning vierde het wegvallen van de Berlijnse muur met een reis van Berlijn naar Dordrecht en terug.

Foto: Erik Zindel

 

lees verder pijl rechts